أمير طعيمة: مضايقاك في أية الست المحجبة؟

0

انتقد الشاعر المصري أمير_طعيمة، الهجوم المستمر من البعض على السيدات والفتيات المحجبات في مصر، واعتبر أن هناك تضييق على المحجبة بشكل عام.

وكتب طعيمة، عبر صفحته: “هو موضوع فلانة لبست الحجاب وفلانة خلعته ده شاغل الناس ليه، إيه مشكلة البعض مع الحجاب أساسا؟ وبعض الإعلاميين ومن يطلق عليهم العلمانيين بيستقتلوا ليه عشان نفي فرضية الحجاب، يعني لو المحجبة اقتنعت بفتاويك وقلعت الحجاب الكون والكوكب والبلد هيستفيدوا إيه؟”.

أضاف: “هل إحنا مثلا دولة بنفرض لبس الحجاب على المرأة فأنت ضد قهرها؟ لا، هل إحنا بنضيق على غير المحجبة مثلا في الوظائف والحياة العامة فأنت ضد ظلمها؟ لا، بل بالعكس دي غير المحجبة هي اللي فيه تضييق عليها في الفن والإعلام وبعض الوظائف، ده حتى فيه أماكن ومطاعم بتمنع دخول المحجبات”.

تابع: “يبقى السؤال: الست المحجبة دي مضايقاك في إيه وقارفها في عيشتها بكلامك ليه، وعمال تجيبلي صور قديمة وتقارنها بصور جديدة كما لو كان ده دليل أننا كنا متحضرين وبقينا متخلفين، معلش هو مال التحضر بالحجاب والفستان المفتوح والميكرو جيب مش فاهم؟ يعني المحجبة لو لبست اللي بيبسطك معدل ذكائها وإنتاجيتها هيرتفعوا فالبلد هتروح في حتة تانية؟”.

شاهد ايضا  تشاووش أوغلو وستولتنبرغ يبحثان ملفات اقليمية ومستجدات الأوضاع في أوكرانيا
Leave A Reply

Your email address will not be published.